LENSVELT WINT VOOR DE TWEEDE KEER MILANO DESIGN AWARD

MAY I HAVE YOUR ATTENTION PLEASE?

Dit jaar wint Lensvelt, fabrikant van kantoor- en projectmeubilair, voor de tweede maal de prestigieuze Milano Design Award voor Best Concept. De Milano Design Award staat ook wel bekend als de ‘Oscar voor de internationale design wereld.’ Aandacht als ruilmiddel. We geven onze mening, we liken, we roepen, we adviseren en we complimenteren elkaar. Op de Salone del Mobile is deze schreeuw om aandacht elk jaar weer zichtbaar. Grote bedrijven met spectaculaire presentaties, jonge ontwerpers met vernieuwde idees.

Zie mij, hoor mij, kijk naar mijn werk!

Het inspireerde de kunstenaar/designer Maarten Baas om de even schaamteloze als voor de hand liggende titel te gebruiken ”May I have Your Attention Please? In een installatie, die tevens onderdeel is van de solo expositie in het Groninger Museum, zijn door tientallen roeptoetsers verschillende fluisterende stemmen te horen, die samen een geheel vormen. "May I Have Your Attention Please?" is de presentatie van de Maarten Baas 101 chair die Maarten Baas voor Lensvelt ontwierp. Evenals de vele verschillende meningen, is elke stoel uniek.

Lensvelt is veel meer dan slechts een fabrikant van meubelen. Hun missie: architecten & interior designers de tools te bieden om innovatieve interieurs te creëren. Creativiteit is hierbij de verbindende factor. De lanceringen van nieuwe concepten vinden plaats in het epicentrum van de design wereld, Milaan. Lensvelt slaat succesvol een brug tussen de commerciële wereld en innovatieve designers. Het familiebedrijf werd opgericht in 1962 met ten doel goed design beschikbaar te maken voor een groter publiek. Ze noemen zichzelf graag “The People’s Manufacturer”. Zo kost de Maarten Baas 101 chair € 275,-.

De Lensvelt producten zijn ontworpen door de meest opmerkelijke en innovatieve kunstenaars, architecten en ontwerpers als Studio Job, Marcel Wanders, Bertjan Pot, Richard Hutten en Atelier Van Lieshout. De samenwerking met Maarten Baas kwam tot stand dankzij de interventie van curator Anne van der Zwaag.

Baas is een van de meest invloedrijke Nederlandse designers van de 21-ste eeuw. Zijn werk balanceert op de dunne lijn tussen kunst en vormgeving en heeft rebellie, humor, is intellectueel, artistiek en theatraal. Zijn werk is opgenomen in de collecties van de meest belangrijke musea als het MoMA, Victoria & Albert, Les Arts Décoratifs, San Francisco Museum of Modern Art, Die Neue Sammlung, Stedelijk Museum en het Rijksmuseum.

Movitatie jury Salone de Milano: "For the immediacy and theatricality of the concept, which allows everyone a fun and enjoyable experience."

Afgelopen jaar won Lensvelt dezelfde prestigieuze designprijs met de “The Boring Collection." Een concept dat zij ontwikkelden met het jonge Amsterdamse architectenbureau Space Encounters. De jury reikte de prijs uit voor het lef om juist op het grootste design podium ter wereld een anti-design statement neer te zetten. De Boring Collection is sober grijs, zonder pretenties met als tagline: ‘Because it’s not about furniture.' Door de neutrale vormen en de neutrale kleur gaat de Boring Collection op in het interieur. Boring is zo betaalbaar omdat het met robots gemaakt wordt. De productie vindt nu nog plaats in Duitsland. Het is de ambitie van Hans Lensvelt om deze robots naar Nederland te halen en te bemannen met mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben.

'May I Have Your Attention Please?' is te zien tot 24 september in het Groninger museum als onderdeel van de solo expositie van BAAS, Hide & Seek. www.groningermuseum.nl